LOGO i LOGOTYP - poznaj różnice! 😎
Właściwa identyfikacja wizualna to podstawa w kwestii tworzenia rozpoznawalnej na rynku marki. Powinna być charakterystyczna, przyciągająca wzrok, identyfikująca się z misją marki oraz wyróżniająca się na tle innych. A jednym z najważniejszych jej elementów jest logo.
Z tego, co udało nam się zaobserwować wiele osób nie widzi żadnej znaczącej różnicy między tym czym jest logo a czym jest logotyp 😱. Możemy nawet powiedzieć, że używają tych słów wymiennie, jako synonimy. Co niestety, niekoniecznie jest dobre, dlatego że każde z nich odgrywa inną rolę w tworzeniu wizerunku firmy. Zawsze warto jasno i konkretnie definiować, o jakie pojęcia nam chodzi, aby uniknąć nieporozumień. Stąd też powstał pomysł, aby rozwiać wszelkie wątpliwości raz na zawsze!
Przechodząc do sedna sprawy...
Czy LOGO i LOGOTYP to jest to samo?
Już odpowiadamy!😜
Logo to charakterystyczny znak każdej marki lub firmy, taka graficzna reprezentacja firmy. W jego skład wchodzi znak graficzny (sygnet oraz przekaz tekstowy – logotyp). Zarówno sygnet, jak i przekaz tekstowy składają się na komunikację wizualną marki, chociaż każdy z nich pełni różne funkcje.
Co ciekawe to fakt, że logo może składać się z samego przekazu tekstowego lub sygnetu. Wszystko zależy od ogólnej koncepcji identyfikacji wizualnej dla danego biznesu. Może istnieć również taka opcja używania samego sygnetu na produktach, a prezentacja pełnego logo (sygnetu + przekazu tekstowego) w materiałach prasowych czy reklamowych.
Z kolei kluczowym zadaniem logotypu jest wyróżnienie się pośród konkurencji, która jak wiemy, z roku na rok staje się bardziej obszerna i liczna.
👉 Logotyp to graficzne przedstawienie nazwy firmy, które jest tworzone przy użyciu specjalnej czcionki. Logotyp składa się zazwyczaj z jednej lub kilku liter, a ich kształt i styl są dopasowane do wizerunku firmy. Logotyp często pojawia się na różnego rodzaju dokumentach firmowych, takich jak wizytówki, listy czy faktury.
Logotypy rejestruje się w urzędach jako znaki towarowe, dzięki czemu wzmacnia to ich oryginalność i ochrania przeciwko ich kopiowaniu.
Mówiąc wprost, logotyp stanowi przekaz tekstowy np. „Scharmach Consulting”, „Retio”, „Diamond Druk” itp., ujęty w spójnej kolorystyce względem całej identyfikacji wizualnej marki. Logotyp ma przyciągać wzrok i uzupełniać całość logo 👀
Zaskoczony?🤔
Przy projektowaniu obu tych dwóch produktów warto przemyśleć, gdzie będą one publikowane i czemu mają właściwie służyć. Granica między tymi dwoma pojęciami jest naprawdę niewielka, dlatego tak często są ze sobą mylone. Bierze się to głównie z tego, że logo i logotyp są elementem wspólnym w spójnej identyfikacji wizualnej. W konsekwencji warto rozróżniać oba te pojęcia poprzez przypisywanie logotypowi warstwy tekstowej, natomiast logo traktować jako graficzną formę przedstawienia symbolu danej marki lub firmy.
Dlaczego naszym zdaniem KAŻDA MARKA powinna posiadać swoje logo? 👊
Przede wszystkim logo to podstawowe narzędzie identyfikacji wizualnej marki, które pozwala na łatwe rozpoznawanie firmy przez klientów. Dlatego też dobre logo powinno być wyjątkowe i łatwe do zapamiętania, co może przyczynić się do zwiększenia rozpoznawalności marki.
Co więcej, dobrze zaprojektowane logo może budować zaufanie klientów do marki. Poprzez kojarzenie logo z jakością produktów lub usług oferowanych przez firmę, klient może zyskać większe zaufanie do marki i być bardziej skłonny do wyboru jej produktów lub usług.
Jak wspomnieliśmy wyżej, logo to niezwykle istotny element w budowaniu wizerunku firmy. Dobre logo powinno odzwierciedlać wartości i filozofię firmy, co pozwala na zbudowanie pozytywnego wizerunku marki. Powinno być unikalne i łatwo kojarzone z daną marką, co pozwala na wybicie się ponad tłum innych firm i przyciągnięcie uwagi klientów. To również łatwy w komunikacji symbol, który można wykorzystać na różnych nośnikach, takich jak wizytówki, ulotki, strony internetowe, co pozwala na skuteczną komunikację marki z klientami 💪🛒
Jak wygląda proces tworzenia logo? 🤩
1. Kreatywna burza mózgów
2. Wnikliwa analiza
3. Dopieszczanie najdrobniejszych szczegółów
1. Kreatywna burza mózgów 🧠
Przede wszystkim pracę nad stworzeniem oryginalnym logo rozpoczynamy od wnikliwej analizy i burzy mózgów. Dzięki temu nasi graficy dają upust kreatywności, która w nich drzemie. Z naszego wieloletniego doświadczenia na rynku marketingowym wiemy, że z takiej wymiany zdań powstają same najlepsze pomysły! Następnie każdą koncepcję starannie selekcjonujemy i wybieramy tę, która według nas najbardziej odwzorowuję misję danej marki lub firmy.
2. Wnikliwa analiza 🤔
Dalej powstające koncepcje dobrze jest naszkicować na papierze, po to, aby przedstawić ogólny zarys i idee. Jeżeli pokrywają się one z pierwotnymi założeniami klienta, kolejno przekuwamy ją w rzeczywistą propozycję projektu. Naszych pomysłów, które przedstawiamy klientowi, zazwyczaj jest więcej niż jedna. Dzieje się tak, ponieważ propozycje te mogą wywodzić się z różnych wstępnych koncepcji. Staramy się robić tak, aby klient miał pełny ogląd na to, jak powstawał proces tworzenia logo dla jego biznesu. Niemniej jednak już na tym etapie klient otrzymuje propozycję logo, które zostanie wybrane jako jedno do finalnego dopracowania.
3. Dopieszczanie najdrobniejszych szczegółów 🥰
Końcowy efekt, podczas którego dopinamy na ostatni guzik stworzony znak graficzny to dopieszczanie szczegółów. Czyli to, co lubimy najbardziej. W naszej gestii jest sprawdzenie, czy powstałe logo sprawdza się w różnych wariantach kolorystycznych.
Analizujemy jego układ i przygotowujemy dla naszego klienta parę wariacji, z których wybierze on ostateczną wersję. Tę, która jego zdaniem jest najlepsza i najbardziej identyfikująca się z misją biznesu.
Gwarancją stworzenia idealnego logo jest zatrudnienie najlepszych specjalistów!
Zgłoś się do nas jeśli potrzebujesz wykonać logo, które zapewni Ci sukces w biznesie. Niezależnie od tego, czy masz już swoją koncepcję, czy dopiero się nad nią zastanawiasz, nasz zespół pomoże Ci wdrożyć ten pomysł w życie lub zaprezentuje specjalnie opracowane rozwiązania!