fbpx

Scharmach Consulting

Identyfikacja wizualna

Aby odnieść sukces w biznesie, firma i jej marki muszą się właściwie kojarzyć i muszą w prawidłowy sposób docierać do swoich odbiorców. Do realizacji tego celu potrzebna jest przemyślana identyfikacja wizualna, która wzbudzi w odbiorcach odpowiednie emocje i zapadnie w ich pamięci. Usługa przygotowania identyfikacji wizualnej jest złożonym procesem, w którym identyfikujemy założenia danej marki, a następnie opracowujemy całą strategię wizualnej komunikacji, która będzie działać w taki sposób, aby realizować określone cele. W procesie powstaje nazwa, logo, a także księga znaku lub marki, która jest instrukcją w formie książki, opisującą, w jaki sposób wykorzystywać system identyfikacji wizualnej i która zawiera też wszystkie niezbędne projekty materiałów użytkowych jak wizytówki, katalogi, czy papier firmowy.

Początek procesu tworzenia identyfikacji wizualnej to zawsze wywiad z klientem i wnikliwa analiza branży w której działa lub chce działać, czyli najpierw musimy dokładnie zbadać terytorium na którym przyjdzie działać i konkurować nowej lub istniejącej marce. Bez tego rozpoczęcie procesu jest niemożliwe, gdyż brak jest informacji wpływających na zdefiniowanie charakteru identyfikacji wizualnej. Na podstawie analizy zebranych przez nas danych przystępujemy do procesu projektowania identyfikacji wizualnej, której kolejnym krokiem jest zaprojektowanie nazwy firmy, produktu, a jeśli ta już istnieje to konfrontujemy istniejącą nazwę z realiami rynku na którym działa i proponujemy zmiany. Oczywiście zmiana ugruntowanej na rynku nazwy marki lub firmy może nie być najlepszym pomysłem dlatego w tego typu sytuacjach najczęściej nic nie zmieniamy. Mając już opracowaną nazwę rozpoczynamy proces projektowania logo podczas którego przygotowujemy różne propozycje i warianty. Propozycje logo powstają na podstawie informacji uzyskanych z wywiadu z klientem, a także tych pozyskanych z badania rynku, co pozwala nam dopasować logo i tożsamość marki do rynkowych realiów, a także do oczekiwań, które przedstawia nam nasz klient. Z propozycji, które przedstawiamy klientowi zostaje przez niego wybrana jedna opcja, która w późniejszym procesie jest dopracowywana w celu uzyskania finalnej kreacji. Gotowe logo staje się podstawą do stworzenia pozostałych elementów identyfikacji wizualnej, które nie mogłyby powstać bez wcześniejszego opracowania logo.

Logo opracowane dla LiquidEnergy
Logo opracowane dla LiquidEnergy - część systemu identyfikacji wizualnej.
Księga identyfikacji wizualnej dla OpenSpace
Księga identyfikacji wizualnej opracowana dla OpenSPACE - część systemu identyfikacji wizualnej.
Logo opracowane dla STARDENT Centrum Stomatologiczne z przykładem zastosowania - część systemu identyfikacji wizualnej.

Z gotowym logo możliwe staje się przygotowanie pozostałych elementów identyfikacji wizualnej, co nie oznacza, że proces staje się mniej skomplikowany. Prawdą jest, iż opracowanie logo zajmuje najwięcej czasu, gdyż jest to fundamentalny element wymagający analizy i przemyślenia każdego aspektu, który będzie oddziaływać na klienta. Jednakże na etapie opracowywania pozostałych elementów wcale nie wyłączamy analizowania z procesu, gdyż powstające elementy muszą być spójne z wykonanym logo, muszą z nim prawidłowo współgrać i rezonować, aby razem stworzyć jednolity wizerunek marki. Dobrać należy odpowiedni krój pisma, pasujące zestawy kolorów, a także metody ich łączenia i prezentacji. Nie można też zapomnieć o przygotowaniu podstawowych materiałów użytkowych takich jak wizytówki, ulotki, papier firmowy, koperty, a także teczki wraz z praktycznymi przykładami ich zastosowania. Zakres potrzebnych materiałów może być ustalony indywidualnie, gdyż przykładowo przy brandingu produktowym potrzebna może być ulotka, ale niekoniecznie papier firmowy.

Wszystkie te informacje razem z instrukcjami i przykładami użycia umieszczane są w księdze identyfikacji wizualnej. Jest to dokument dla klienta, swoista instrukcja użytkowania i postępowania z logiem, jak i również całością przygotowanej identyfikacji wizualnej. Dokument jest też bardzo przydatny w przypadku współpracy z innymi studiami reklamy i grafiki, gdyż dzięki niemu posiadają wytyczne odnośnie stylu w jakim powinny być projektowane wszystkie materiały. Dzięki temu opracowany system identyfikacji wizualnej zachowuje spójność przez cały czas pod warunkiem postępowania zgodnie z wytycznymi zawartymi w brand booku.

Przygotowanie naprawdę dobrego systemu identyfikacji wizualnej wymaga wieloetapowego procesu w którym zostaną wzięte pod uwagę wszystkie zmienne mające wpływ na jej kształt i charakter – są to między innymi analiza rynku i konkurencji, a także potencjalnych klientów wraz z oczekiwaniami i celami, które ma spełnić identyfikacja dla klienta zlecającego.

Przygotowanie skutecznej identyfikacji wizualnej wymaga znalezienia odpowiednich specjalistów

To co wyróżnia Ciebie od innych jest to, że właśnie takich znalazłeś. Wykonujemy projekty dla znanych marek i wprowadzamy na rynek zupełnie nowe pomysły. Zapytaj nas o bezpłatną wycenę.

Używamy plików cookie​

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić komfort przeglądania.
Otwórz czat
Potrzebujesz pomocy?
Witaj!
W czym mogę Ci pomóc?