fbpx

Scharmach.pl

Zerknij, co tym razem serwujemy na danie główne!

Czym jest dark patterns w e-commerce?

Co to jest „Dark patterns” ?

Dark Patterns to techniki projektowania interfejsu użytkownika, które są celowo zaprojektowane w celu wprowadzenia użytkowników w błąd lub manipulowania nimi, aby podjęli określone działania lub podejmowali decyzje, których w normalnych okolicznościach nie podjęliby. Dark Patterns służą do oszukiwania użytkowników i nakłaniania ich do udzielania większej ilości prywatnych informacji lub podejmowania działań, których nie chcieliby wykonać, gdyby mieli pełną i prawdziwą informację.

Kilka przykładów zastosowania technik Dark Patterns:

BACK BUTTON

Technika polega na tym, że gdy użytkownik chce opuścić stronę, na której znajduje się formularz, pojawia się komunikat, który sprawia, że użytkownik myśli, że musi zakończyć wprowadzanie danych, aby opuścić stronę. W rzeczywistości, przycisk „Powrót” prowadzi do innej strony, a dane wprowadzone na poprzedniej stronie zostają utracone.

DOUBLE NEGATIVES

Sposób ten polega na stosowaniu dwóch zaprzeczeń, które sprawiają, że użytkownik jest dezorientowany i ma trudności z interpretacją komunikatu.

Przykładem może być „Jeśli nie chcesz zrezygnować z subskrypcji, nie musisz kliknąć przycisku Anuluj”.

HIDDEN COSTS

Chodzi o ukrywanie prawdziwej ceny lub opłat związanych z produktem, lub usługą, aby przyciągnąć klientów. Dopiero podczas dokonania zakupu użytkownik dowiaduje się, że musi zapłacić dodatkowe koszty 🛒

MISDIRECTION

Metoda polegająca na wprowadzaniu użytkownika w błąd, np. poprzez kierowanie jego uwagi na elementy strony, które nie są istotne lub poprzez umieszczenie informacji w małym druku. 

FORCED ACTION

Umiejętność wymuszania na użytkowniku podjęcia określonej akcji, np. poprzez automatyczne zaznaczanie pola wyboru lub przycisku, co skłania użytkownika do podjęcia określonej decyzji ❌

Ecommerce również „lubi” stosować dark patterns, kilka znanych zastosowań poniżej:

Przymusowe subskrypcje

Klienci muszą anulować subskrypcję, aby uniknąć ponownych opłat. Subskrypcje są czasami tak zaprojektowane, że użytkownik nie jest w stanie anulować ich w łatwy sposób, co skłania go do kontynuowania subskrypcji 🔐

Ukryte opłaty

Cena produktu wydaje się atrakcyjna, ale klienci są zmuszeni do uiszczenia dodatkowych opłat, takich jak wysyłka lub podatki, lub przeniesienie kosztów mikropłatności dopiero w momencie dokonywania płatności.

Fikcyjna wyprzedaż

Przedmioty są reklamowane jako „wyprzedaż” lub „oferta specjalna„, ale w rzeczywistości są to standardowe ceny. Klienci myślą, że oszczędzają pieniądze, ale w rzeczywistości płacą standardową cenę 💰

Ciasteczka i zgoda na marketing

Strony internetowe wykorzystują ciasteczka i proponują konsumentom wybór, czy wyrażają zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych. Jednak w rzeczywistości ciasteczka są ustawiane automatycznie, a wybór jest ukryty lub trudny do znalezienia.

Zmuszanie do rejestracji

Niektóre sklepy internetowe wymagają od klientów rejestracji przed dokonaniem zakupu. Nie jest to konieczne, ale jest to utrudnienie dla klienta, co może skłonić go do porzucenia zakupów 🏷💸

Dlaczego poruszamy ten temat?🥴

Komisja Europejska i krajowe organy ds. Ochrony konsumentów z 23 państw członkowskich i Norwegii oraz Islandii opublikowały wyniki akcji kontrolnej stron internetowych typu e-commerce.
Kontrola objęła prawie 400 rozwiązań e-commerce i okazało się, że prawie 40% badanych serwisów stosuje praktyki manipulacyjne, aby wykorzystać podatność konsumentów, lub po prostu ich oszukać.

Ciekawe ile razy twój zakup w internecie był spowodowany manipulacją sprzedającego…

Szczerze, patrząc na wyniki i skalę przyjąć można pewnie ogółem, że co 3 sklep / ecommerce stosuje coś, co nie do końca może być etyczne względem swoich potencjalnych Klientów 😵

Jak się zatem uchronić od takiej manipulacji?
 
Bardzo prosto:
 
1. Uważnie przeczytaj informacje — należy dokładnie przeczytać wszystkie informacje na stronie internetowej, w tym regulamin, warunki i politykę prywatności, aby mieć pełną wiedzę na temat produktu lub usługi oraz kosztów z nimi związanych.
 
2. Nie śpiesz się — nie należy pozwalać, aby strona internetowa wywierała presję na użytkownika, np. poprzez wyświetlanie limitowanych czasowo ofert, co skłania użytkowników do podejmowania pochopnych decyzji.
 
3. Odrzuć niechciane ciasteczka — wiele przeglądarek internetowych pozwala na blokowanie ciasteczek lub przeprowadzanie selektywnego usuwania ciasteczek, co pozwala na ochronę prywatności i zapobieganie manipulacji.
 
4. Korzystaj z wiarygodnych źródeł — należy korzystać tylko z wiarygodnych źródeł, takich jak oficjalne strony internetowe producentów, sprzedawców lub serwisów, aby uniknąć fałszywych reklam i oszustw.
 
5. Rozważanie zakupów — należy dokładnie rozważyć zakupy, zanim zostaną dokonane, a także zwrócić uwagę na wszelkie ukryte koszty lub opłaty, które mogą się pojawić w czasie dokonywania płatności.
Mamy nadzieję, że artykuł był pomocny! 👀
 

Skontaktuj się z nami! 👊

Praca z wieloma agencjami rodzi wiele problemów, a co najważniejsze, generuje koszty dużo większe niż posiadanie jednego partnera do kompleksowego wsparcia. Oprócz kosztów związanych z obsługą, najważniejszy i najcenniejszy jest czas. My skracamy czas do minimum, tak by nasi klienci mogli skupić się na tym, co dla nich jest najważniejsze.
Jako agencja marketingowa typu full-service rozwiązujemy wiele problemów związanych z promocją produktów lub usług, między innymi:
  • Pomagamy w opracowaniu strategii, która pomoże osiągnąć cele marketingowe.
  • Projektujemy i wdrażamy kampanie reklamowe, takie jak reklamy telewizyjne, drukowane, online itp.
  • Tworzymy kreacje graficzne i projektujemy materiały promocyjne, takie jak identyfikacje, banery, katalogi itp.
  • Zajmujemy się budowaniem wizerunku firmy, zarządzaniem kryzysowym, organizacją wydarzeń itp.

 

  • Planujemy i realizujemy kampanie internetowe, takie jak kampanie reklamowe w mediach społecznościowych, pozycjonowanie stron internetowych itp.
  • Budujemy rozwiązania online, takie jak strony, landingi, sklepy, B2B, e-commerce itp.
  • Przeprowadzamy badania rynku i analizujemy dane, aby lepiej zrozumieć klientów i rynki, na których działa firma.
  • Pomagamy firmom w budowaniu silnej marki i osiągnięciu sukcesu na rynku poprzez kompleksową obsługę marketingową.

TERAZ WIESZ,
ŻE POMOŻEMY TOBIE!

TERAZ WIESZ,
ŻE POMOŻEMY TOBIE!

Nasze działania opieramy na zautomatyzowanych działaniach marketingowych, skutecznie realizując zamierzone kroki. Wdrażając te rozwiązania już dziś, generujemy realne zyski dla Twojego biznesu.

4,5 gwiazdki z 42 opinii

Klikając „weź to” akceptujesz naszą politykę prywatności.

Wróć

1234
dalej
Otwórz czat
Potrzebujesz pomocy?
Witaj!
W czym mogę Ci pomóc?