Outbound marketing - czym jest?
Outbound marketing (określany również mianem marketingu przeszkadzającego lub wychodzącego) to tradycyjna metoda poszukiwania potencjalnych klientów, która celuje w szeroką grupę odbiorców.
Oznacza to, że reklama jest przeznaczona nie tylko dla tych, którzy mogą jej potencjalnie poszukiwać, ale i dla znacznie szerszego grona odbiorców. W efekcie niestety bardzo często trafia ona do zupełnie przypadkowych i niezbyt zainteresowanych nią ludzi.
Na przykład w obszarze taktyk outbound marketingu możemy zatem wyróżnić mass media (reklamy w TV czy w radio) czy online display (bannery na platformach).
Działanie firmy opiera się zatem w tym przypadku na metodzie marketingowej zwanej „spray and pray”, znanej zresztą w świecie gier komputerowych i rozumianej jako „strzelaj gęsto z daleka i módl się, żebyś trafił”.
Dlatego Outbound marketing potencjalnie kieruje reklamę do niezainteresowanych osób, licząc na to, że wśród nich znajdą się takie, które uda im się sobą zainteresować.
💬Czy to skuteczna strategia marketingowa? 🤔
To przeciwieństwo tak zwanego Inbound marketingu, który ma na celu ułatwienie znalezienia firmy przez potencjalnych klientów.
Dla uściśnienia:
OUTBOUND 👉 Treść trafia do klienta niezależnie czy tego chce, czy nie
INBOUND 👉 Klient trafia na to, czym jest zainteresowany
Outbound marketing to marketing wychodzący, zatem to wszelkie działania, w których to firma zwraca się do klienta, bezpośrednio zachęcając go do skorzystania ze swojej oferty. Inicjatorem całego procesu jest marka, która do dyspozycji ma cały zastęp narzędzi.
Z kolei marketing Inbound to ten przychodzący. W praktyce chodzi o prowadzenie komunikacji z rynkiem w taki sposób, aby klient sam wyraził zainteresowanie Twoją ofertą, a potem poprowadzić go w dół lejka sprzedażowego aż po finalizację transakcji.
Cechami charakterystycznymi Outbound marketingu dla tego sposobu działania są:
- ukierunkowanie na jednostronną komunikację wychodzącą od marki, która inicjuje cały proces,
- mocne, a czasami wręcz nachalne akcentowanie obecności marki,
- brak personalizacji przekazu i zawężenia grupy docelowej,
- zapewnienie efektów w momencie emisji, bez długofalowego zaangażowania,
- brak zapewniania odbiorcom wartości edukacyjnych,
- nieodpowiednio zaplanowana komunikacja może odepchnąć potencjalnych klientów

Outbound marketing może obejmować następujące kanały dystrybucji treści:
- Cold mailing – masowe wysyłanie wiadomości e-mail do znajdujących się w bazach danych odbiorców.
- Marketing doot-to-door – działania obejmujące bezpośredni kontakt sprzedawcy z klientem w formie spotkania.
- Telemarketing – komunikacja telefoniczna przybierająca formę marketingu bezpośredniego.
- Reklama telewizyjna i radiowa – cieszące się dużą popularnością formy przekazu, które umożliwiają dotarcie do szerokiego grona odbiorców.
- Reklama outdoor – reklama zewnętrzna w formie plakatów, murali lub plakatów reklamowych.
- Drukowane materiały reklamowe – jedno z kluczowych narzędzi marketingu wychodzącego, które w niektórych branżach pozwala pozyskać dużo klientów.
- Płatne działania reklamowe w sieci – promocja często się opierająca na modelach PPC (ang. pay-per-click) i PPV (ang. pay-per-view). Może być to reklama obejmująca zarówno media społecznościowe, jak i wyszukiwarki internetowe.
Co można dzięki niemu osiągnąć?
Marketing wychodzący może przynieść firmie zarówno korzyści, jak i szkody. Trzeba szczerze przyznać, że jest on często postrzegany jako natrętny, ponieważ dociera do klientów bez ich zgody i może wywoływać uczucie irytacji😡.
📣Wiadomo, jak reagują ludzie na natrętów — wściekają się na nich albo zaczynają ich ignorować.
Jednak warto zauważyć, że część przekazywanych w ten sposób informacji zostaje w pamięci odbiorców i w przyszłości może przynieść znaczne korzyści. Brak jednoznacznie określonych granic potencjalnych klientów sprawia również, że marketing wychodzący dociera do szerokiego grona osób.
Oczywiście nie można oczekiwać, że wszyscy skorzystają z oferty, ale zazwyczaj kilka osób rzeczywiście się nią zainteresuje.
Należy jednak pamiętać, że kosztowna reklama nie zawsze przynosi oczekiwane rezultaty, a ponadto nie może się rozprzestrzeniać jak wirus na przykład w mediach społecznościowych, ponieważ zostanie nieprzychylnie przyjęta.
Kolejnym minusem tego rodzaju marketingu jest jednostronność reklamy. Trudno oczekiwać, że w odpowiedzi na reklamę telewizyjną klient natychmiast pojawi się w siedzibie firmy — brak możliwości natychmiastowej reakcji. Bez takiej reakcji reklama opóźniona w czasie może być o wiele mniej skuteczna, ponieważ klient może czegoś nie zapamiętać lub nie będzie mu się chciało tego później szukać.
Marketing wychodzący jest zatem skuteczną formą marketingu, ale wymaga odpowiedniej wiedzy i umiejętnego wykorzystania.
Pamiętaj: czasy nachalnej komunikacji, w której klient mógł się czuć „naciskany” i przekonywany na siłę, odeszły do lamusa 🤙👀
Wzbij się na wyżyny Królestwa Internetu i postaw na skuteczną strategię marketingową dostosowaną do Twojej marki! 🦁👈