fbpx

Scharmach.pl

Zerknij, co tym razem serwujemy na danie główne!

Poznaj różnicę między FONTEM a CZCIONKĄ!

FONT czy CZCIONKA -o co tutaj chodzi? 😅

Czy próbowałeś kiedykolwiek ugryźć cyfrowy font?😅 To raczej trudne do zrobienia. Natomiast tradycyjną, fizyczną czcionkę można bez problemu ugryźć! Istnieją jednak prostsze sposoby, aby zrozumieć, jak różnią się od siebie fonty i czcionki — na przykład poprzez przeczytanie niniejszego artykułu! 🗞

Dawno, dawno temu

kiedy nie było jeszcze komputerów (czy ktoś pamięta te czasy?🤣), pytanie o różnicę między fontem a czcionką było banalnie proste, ponieważ fonty po prostu nie istniały 🤷‍♀️

Teraz, w dobie ery cyfrowej, odpowiedź na to pytanie jest dużo bardziej złożona…👀

Oczywiście z pomocą przychodzi słownik PWN, który w dość jasny i konkretny sposób wyjaśnia różnicę między tymi dwoma pojęciami.

Zatem czcionka to nic innego jak „prostopadłościan z odwróconą literą lub znakiem drukarskim, dającymi w druku odbitkę tej litery lub znaku”. Mówiąc wprost, to przedmiot fizyczny, pojedyncza kostka ze znakiem, której przypisano cyfrowe, dużo szersze znaczenie nie tylko fontu, a także kroju pisma.

Tworzenie tekstu za pomocą tradycyjnych czcionek wymaga olbrzymiej pracy. Każdą literę trzeba umieścić osobno, a w przypadku pomyłki lub zmiany układu tekstu, każdą literę trzeba przenosić ręcznie.

Zerknij na zdjęcie poniżej, gdzie umieszczone zostały poszczególne czcionki 👇

Z kolei font to „rodzaj pisma dla komputera lub drukarki”, czyli nic innego jak plik komputerowy, przechowujący informacje o tym, jak ma wyglądać i wyświetlać się krój pisma.

W praktyce czcionka to termin, który określa podstawowy materiał zecerski używany do druku wypukłego, takiego jak w drukarni. Ta metoda drukowania była szczególnie popularna wiele lat temu.

Natomiast font obejmuje wszystkie elementy typograficzne, które widzimy w dokumentach, takich jak ten artykuł czy tekst w programie Word.

To naprawdę proste! Ale najlepiej opierać się na przykładach!

Wyobraź sobie, że projektant tworzy krój pisma, czyli unikalny wygląd liter i znaków. By z niego skorzystać, musi użyć do tego jakiegoś nośnika. Dlatego swój krój pisma zapisuje jako font, czyli jako komputerowy plik, umożliwiający wyświetlanie kroju na ekranie komputera lub laptopa.

Alternatywnie, projektant może użyć bardziej tradycyjnego nośnika i ręcznie wykonać czcionki zgodnie ze swoim projektem, a następnie używać ich do drukowania i tworzenia słów na papierze.

Jednak w dzisiejszych czasach ta metoda jest już bardzo rzadko stosowana ❌❌❌

Gdzieś wśród osób z branży drukarskiej krąży pewne powiedzenie — gdy się w kogoś rzuci czcionką, to można go zabić, fontem już nie tak łatwo! 

Czy to naprawdę jest takie istotne?😲

Można powiedzieć, że definicje czcionki i fontu są ważne z punktu widzenia historycznego, gdyż pochodzą jeszcze z czasów drukarskich. Jednak obecnie rzadko używa się czcionek drukarskich, a fonty komputerowe są powszechnie stosowane w procesie projektowania graficznego i publikacji cyfrowych.

W związku z tym, słowo czcionka coraz częściej używane jest jako synonim słowa font. Choć dla purystów językowych to nadal odrębne pojęcia, w codziennej praktyce różnica między nimi nie ma już takiego znaczenia! Ważne jest jednak, aby znać definicję obu pojęć i umiejętnie się nimi posługiwać w zależności od kontekstu.

Oba terminy weszły już na stałe do naszego życia i używane są na przemian. Ku podsumowaniu tego, co napisaliśmy wcześniej:

👉czcionka — metalowy prostopadłościan zawierający na jednym z boków odwróconą postać litery lub znaku. Mówiąc prościej – stempel używany dawniej w drukarstwie

👉font — komputerowy nośnik pisma, czyli plik komputerowy zawierający informacje o wyglądzie i wyświetlaniu kroju pisma

👉krój pisma — zaprojektowany zestaw znaków (litery, cyfry, znaki interpunkcyjne i symbole) o jednolitych cechach graficznych

Mamy nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie zrozumiały i doszczętnie „wyczerpaliśmy” ten temat!

Praca z wieloma agencjami rodzi wiele problemów, a co najważniejsze, generuje koszty dużo większe niż posiadanie jednego partnera do kompleksowego wsparcia. Oprócz kosztów związanych z obsługą, najważniejszy i najcenniejszy jest czas. My skracamy czas do minimum, tak by nasi klienci mogli skupić się na tym, co dla nich jest najważniejsze.
Jako agencja marketingowa typu full-service rozwiązujemy wiele problemów związanych z promocją produktów lub usług, między innymi:
  • Pomagamy w opracowaniu strategii, która pomoże osiągnąć cele marketingowe.
  • Projektujemy i wdrażamy kampanie reklamowe, takie jak reklamy telewizyjne, drukowane, online itp.
  • Tworzymy kreacje graficzne i projektujemy materiały promocyjne, takie jak identyfikacje, banery, katalogi itp.
  • Zajmujemy się budowaniem wizerunku firmy, zarządzaniem kryzysowym, organizacją wydarzeń itp.

 

  • Planujemy i realizujemy kampanie internetowe, takie jak kampanie reklamowe w mediach społecznościowych, pozycjonowanie stron internetowych itp.
  • Budujemy rozwiązania online, takie jak strony, landingi, sklepy, B2B, e-commerce itp.
  • Przeprowadzamy badania rynku i analizujemy dane, aby lepiej zrozumieć klientów i rynki, na których działa firma.
  • Pomagamy firmom w budowaniu silnej marki i osiągnięciu sukcesu na rynku poprzez kompleksową obsługę marketingową.

TERAZ WIESZ,
ŻE POMOŻEMY TOBIE!

TERAZ WIESZ,
ŻE POMOŻEMY TOBIE!

Nasze działania opieramy na zautomatyzowanych działaniach marketingowych, skutecznie realizując zamierzone kroki. Wdrażając te rozwiązania już dziś, generujemy realne zyski dla Twojego biznesu.

4,5 gwiazdki z 42 opinii

Klikając „weź to” akceptujesz naszą politykę prywatności.

Wróć

1234
dalej
Otwórz czat
Potrzebujesz pomocy?
Witaj!
W czym mogę Ci pomóc?