Artykuły sponsorowane w sieci?
Artykuł sponsorowany, zwany również artykułem reklamowym lub czasami sponsorowanym contentem, to rodzaj treści, która jest tworzona przez firmę lub organizację i publikowana na stronie internetowej, portalach branżowych lub w mediach społecznościowych. Celem artykułu sponsorowanego jest promowanie produktów, usług lub marki, a treść artykułu jest zazwyczaj dostosowana do celów reklamowych twórcy. Artykuły sponsorowane są często oznaczane jako „Reklama” lub »Materiał Parntera« bądź po prostu »Artykuł sponsorowany«, tak by użytkownicy wiedzieli, że jest to treść reklamowa. Jednak z reguły jest to oznaczone w sposób „delikatny” tak, by czytający miał wrażenie, że dany duży serwis pisze o jakiejś firmie, osobie bądź organizacji.
Artykuły sponsorowane mogą być tworzone przez różne podmioty, takie jak firmy, organizacje non-profit, czy influencerzy, i mogą dotyczyć różnych tematów - od produktów i usług, po wydarzenia, kampanie społeczne lub opinie na temat różnych kwestii, czy nawet produktów.
Artykuł sponsorowany jest popularnym narzędziem marketingowym, ponieważ pozwala na dotarcie do określonej grupy odbiorców za pomocą treści, która jest dla nich interesująca i przydatna. Jest to także skuteczny sposób na zwiększenie zasięgu marki i pozycji w wynikach wyszukiwania, bo istotnie wpływa na SEO.
Dlaczego? 🤔
👉To już inna i szersza kwestia do osobnego omówienia, ale chociażby dzięki umieszczeniu odpowiednich przekierowań linków ze strony serwisu do strony docelowej powoduje dodatkowe korzyści z tytułu wysokiej jakości Backlinków, które mają istotny wpływ na budowę drzewa „skojarzeń” w sieci.
Jaka jest historia?
🟡Historia artykułów sponsorowanych sięga początków reklamy. Już w XIX wieku firmy umieszczały reklamy w prasie, które przypominały artykuły redakcyjne. W latach 20. XX wieku reklama ta zaczęła być określana jako „reklama prasowa”, a następnie jako „reklama prasowa zamaskowana” lub „reklama prasowa ukryta”.
🟡W latach 30. XX wieku pojawiły się pierwsze artykuły sponsorowane w telewizji, a później w radiu. W latach 50. i 60. artykuły sponsorowane stały się popularne w prasie i telewizji, a firmy zaczynały tworzyć specjalne działy odpowiedzialne za ich produkcję i dystrybucję.
🟡Wraz z rozwojem internetu i mediów społecznościowych artykuły sponsorowane stały się jeszcze bardziej popularne.
W ciągu ostatnich kilku lat artykuły sponsorowane stały się jednym z najważniejszych narzędzi marketingu cyfrowego, ponieważ pozwalają na dotarcie do określonej grupy odbiorców za pomocą treści, która jest dla nich interesująca i przydatna.
Najważniejsze korzyści z publikacji artykułów sponsorowanych:
1. Artykuły sponsorowane pozwalają na precyzyjne dotarcie do określonej grupy odbiorców, co zwiększa szansę na skuteczność reklamy.
2. Artykuły sponsorowane pozwalają na zwiększenie zasięgu marki i pozycji w wynikach wyszukiwania poprzez umieszczanie treści reklamowych na różnych stronach internetowych i mediach społecznościowych.
3. Skuteczniejsze niż inne formy reklamy, ponieważ są bardziej subtelne i dostosowane do otoczenia, w którym są umieszczane.
4. Pozwalają na budowanie zaufania do marki poprzez dostarczanie ciekawych i przydatnych treści, które nie są postrzegane jako nachalna reklama.
5. Artykuły sponsorowane pozwalają na zwiększenie ruchu na stronie internetowej poprzez umieszczanie linków do niej w treści reklamowej.
6. Artykuły sponsorowane pozwalają na mierzenie skuteczności poprzez liczbę odsłon, kliknięć, interakcji i inne metryki, dzięki, chociażby zastosowaniu kodów UTM, przez co można wygodnie wszystko kontrolować w Google Analytics.
Małe wyjaśnienie:
Kody UTM – (Urchin Tracking Module) to specjalne parametry, które można dodać do adresów URL, aby zbierać dane o ruchu na stronie internetowej. Służą do identyfikowania źródła ruchu, kampanii reklamowych i innych elementów, które mogą mieć wpływ na skuteczność reklamy lub działań marketingowych.
Kody UTM składają się z kilku parametrów, takich jak:
Przykład: https://www.scharmach.pl/?utm_source=czystemieso&utm_medium=blog&utm_campaign=artykulysponsorowane&utm_content=text
Taki przykładowy link może być podpięty i wyglądać zwyczajnie, a użytkownik, który w niego kliknie, następnie zapisze odpowiednie parametry do analityki, dzięki czemu np. my będziemy wiedzieć, że dokładnie określona liczba osób użyła takiego linku i skąd dokładnie, tzn. z jakiej kampanii ten ruch pochodzi. W skrócie kody UTM pozwalają na śledzenie ruchu na stronie internetowej i analizowanie skuteczności poszczególnych kampanii, co pozwala na dostosowanie działań marketingowych i reklamowych do potrzeb i preferencji odbiorców.
Prawda, że dobre? 😃
Google Analytics – narzędzie analityczne oferowane przez Google, które pozwala na zbieranie, analizowanie i raportowanie danych dotyczących ruchu na stronie internetowej. Umożliwia zrozumienie zachowania użytkowników na stronie, ich demografii, źródła ruchu, celów i innych ważnych informacji.
„Kiedy zaczniesz od tego, co liczy się dla klienta, będziesz mieć prawo do jego uwagi”
Jake Sorofman
Najważniejsze funkcje Google Analytics:
Integracja z mediami społecznościowymi jest kolejnym ważnym sposobem na podniesienie współczynnika konwersji. Media społecznościowe pozwalają na dotarcie do szerokiej grupy odbiorców oraz pozyskiwanie opinii i recenzji od klientów, które mogą przyciągnąć nowych nabywców.
Można to osiągnąć poprzez:
🟡Śledzenie ruchu na stronie internetowej i analiza danych dotyczących odwiedzających
🟡Raporty dotyczące ruchu na stronie, konwersji, sprzedaży, e-commerce i innych celów
🟡Raporty dotyczące użytkowników, źródeł ruchu, geolokalizacji i innych demograficznych danych
🟡Integracja z innymi narzędziami, takimi jak Google Ads, Google Tag Manager i inne
🟡Dostosowanie raportów i celów do potrzeb biznesowych
🟡Możliwość stworzenia własnych raportów i analiz
Google Analytics pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb i preferencji użytkowników, co pozwala na dostosowanie działań marketingowych i reklamowych do nich. Dzięki temu użytkownicy lepiej trafiają na stronę, a cele biznesowe są osiągane skuteczniej.
Oczywiście przy okazji kody UTM to nasza specjalność 🙂 Pamiętaj można je wykorzystać nie tylko przy budowani kampanii opartej o artykuły sponsorowane, ale również we wielu innych kampaniach, chociażby e-mail marketingu.
Podsumowanie
Google Analytics również konfigurujemy. Oczywiście już w najnowszej wersji, czyli GA4, a dlaczego akurat już teraz powinieneś ją mieć to temat na kolejny artykuł, zatem niebawem i o tym napiszemy!
Rozumiemy to, że nie wszystko możesz zrozumieć czy wykonać, dlatego jesteśmy MY! 👊
Masz do nas jakieś pytania?